Informasjon om dugnad

På denne nettsiden finner du informasjon om:

Vestkantsvømmerne blir stort sett drevet av egeninnsats av medlemmer i klubben. Foreldre og foresatte sitter i styret, arrangerer stevner, er reiseledere på utenbys stevner for svømmerne, arrangerer treningsleirer m.m. Vi har mange arbeidsoppgaver i klubben vår, og skal vi greie å holde kostnadene nede er vi avhengig av at medlemmene m/familie stiller opp.

I følge Norges idrettsforbund sine retningslinjer om dugnad kan ikke klubben kreve at noen stiller på dugnad, men dersom ingen ønsker å hjelpe til med «dugnadsarbeid» er alternativet at arbeidet settes bort til noen mot betaling. I følge NIF sine retningslinjer kan utgiftene til dette dekkes via treningsavgift. 

For at medlemmene våre skal ha valget mellom å hjelpe til eller betale, har vi valg å legge kostnadene til dugnadsarbeid inn i treningsavgiften, med mulighet for reduksjon i treningsavgift for de som stiller opp som hjelpere.

Regnestykket er da satt opp slik:
Treningsavgift betales hver vår og høst. Alle betaler da treningsavgift minus den pris vi har satt til totalt dugnadsarbeid pr. sesong. Resterende sum, merket dugnadsarbeid, vil bli fakturert i etterkant (i start av året etter) om en ikke er med og jobber for felleskapet. Se spesifisert på nettsiden Prisliste, for den enkelte gruppe.

For å unngå å få faktura for resterende treningsavgift må en i løpet av året jobbe «dugnad» for inntil 20 dugnadspoeng (10 pr. sesong). All registrering må skje, for begge sesongene, innen 31. desember samme år.

Vi har valgt å dele dugnadsarbeidet inn i sesonger:

  • Sesong 1 fra 1. januar til 30 juni
  • Sesong 2 fra 1. august til 31 desember

Grunnen til at vi har delt dugnadsarbeidet inn to sesonger, men bare fakturerer for manglende arbeid en gang i året, er av to grunner:

  1. Får en ikke tid å hjelpe til inntil 10 poeng i første sesong, har en mulighet å ta dette igjen til høsten.
  2. Alle nye medlemmer får første sesong fritak for betalingskrav for manglende dugnad den sesongen en begynner, men kan ha fordel med å være med å jobbe inn poeng om en begynner i vårsesongen (se info under).

Hvem kan bidra med dugnad?

  • Alle medlemmer m/foresatte som ønsker å få reduksjon i treningsavgift. (Gjelder kun for de svømmegrupper en har lagt inn informasjon om dette i prislisten).

  • I følge vedtak på årsmøte 2017 skal utøvere i de største svømmegruppene stille som hjelpere - «gi noe tilbake til klubben» - på interne stevner, minst en gang i året. Dette gir dugnadspoeng på lik linje med annet dugnadsarbeid. 

  • Alle nye medlemmer får fritak for dugnadsregistrering første sesong - inntil 10 poeng. Men selv om en har fritak er det mulighet for å være med på dugnad og registrere dette. Har du fritak f.eks vårsesongen og jobber i vårsesongen, vil da dette arbeidet være med å telle ned for de 10 poengene som må registreres for høstsesongen (så lenge dugnadsarbeidet blir registrert via dugnadskalenderen)

  • Hospitanter fra kurs har dugnadsregistreringsfri så lenge en går på kurs hos Vestkantsvømmerne samtidig. Så snart en går over i Piraya-gruppen (slutter på kurs), gjelder vanlig dugnadsregistrering som Piraya fra første sesong som "ekte" Piraya. Men, er en hospitant om våren og blir Piraya til høsten, vil dugnadspoeng bli talt med om en har jobbet for felleskapet i løpet av våren. (Gjelder alle poeng som er blitt registrert i løpet av året)

Det er mulig å søke om fritak for fakturering av manglende dugnadsarbeid på særskilt vilkår. Søknad sendes til «Dugnadsgeneral». En må i søknaden forklare hva som er årsak til at en ikke får mulighet til å være med på felles arbeid. Fritaket gjelder kun for 1 sesong, og må søkes igjen for neste sesong om problemet vedvarer.  

Poengregistrering
Hver familie jobber for maks 10 poeng pr sesong, uavhengig av antall medlemmer pr familie.

Det er medlemmet sitt ansvar å melde seg på til dugnadsoppgaver. En ser helst at alle melder seg inn via dugnadskalender innen påmeldingsfrist for aktiviteten. Dette for å unngå ekstraarbeid med registrering i ettertid.

Etter 31. desember vil manglende poeng bli fakturert. Ett poeng er for tiden kroner 150,-.

Hvor registrerer dugnad
Dugnadsoppgavene registreres via Aktiviteten / kalender på høyre side her (via mobil - se kalender lengre ned på siden).

Når en melder seg på via aktiviteten vil en få en bekreftelse på mail. Selv om du får denne bekreftelsen har du ikke fått tildelt oppgaven før du får en mail i fra den personen som fordeler arbeidsoppgaver for det stevne, leir eller annet som en har søkt etter hjelpere. I mailen vil du få informasjon om hvilke oppgaver du er satt opp på.

Har du fått tildelt oppgave må du passe på å melde deg til stevne- eller leiransvarlig, slik at du blir krysset av for oppmøte. Den som har ansvar for fordeling av oppgaver til aktiviteten, melde i ettertid til «Dugnadsgeneral» om hvem som har deltatt på dugnaden, slik at listen for aktiviteten blir oppdatert. 

Faste hjelpere
For alle som er lagt inn under «kontakt oss» som faste hjelpere (foreldrekontakter, styrearbeid, støttepersoner osv.) vil «Dugnadsgeneral» automatisk registrere dugnadspoeng for det arbeidet en gjør, ved sesong / årets slutt. En slipper å registrere dette selv. Gjør du noen faste arbeidsoppgaver, og du ikke er lagt til i «kontakt oss» listen, ta kontakt med "Dugnadsgeneral" for oppdatering av listen

Hvordan holde oversikt over dine dugnadspoeng?
Det blir ikke lagt ut noe liste over hvem som har utført hvilke oppgaver, og hvor mange poeng hver enkelt familie har opptjent pr. sesong / år. Den enkelte må holde rede på dette selv. Om en ønsker kan en benytte dette registreringsskjema (Excel) 

Hva skjer om en ikke møter på valgt dugnad?
Om du er satt opp som hjelper på et stevne og blir forhindret til å delta, må du gi beskjed til den som fordeler oppgavene så snart som mulig, og helst senest dagen før. Det beste er om du skaffer en stedfortreder for deg, slik at det blir mindre ekstraarbeid for andre for å fylle opp din(e) oppgave(r). Gi beskjed til den som fordeler arbeidsoppgaver om hvem som blir din stedfortreder så snart dette er klart.

Hvis medlemmet slutter
Alle gjennomførte dugnadsaktiviteter må registreres inn. Manglende poeng vil bli fakturert umiddelbart etter at vi har registrert utmelding.

Har du spørsmål - ta kontakt med «Dugnadsgeneral» under kontaktinformasjon / støttepersoner

 

Oversikt over grupper og poeng pr sesong  (januar-juni og august-desember)
(Dugnadsbeløp ble vedtatt på årsmøte mars 2013)

GRUPPE POENG PR SESONG TILSVARENDE BELØP
Elite / A-gruppenen 10 kr 1500
B-gruppen 10 kr 1500
Ungdomsgruppen 10 kr 1500
C-gruppen 10 kr 1500
D-gruppen 10 kr 1500
Piraya 10 kr 1500
Vill i vann 0 kr 0
Masters 0 kr 0

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er styret som har myndighet til å endre på poengtabellen som gir opptjent poeng. Hvor mange poeng som må opparbeides pr sesong settes av årsmøtet. Dugnadspoeng gjelder ikke i de tilfeller medlemmene får redusert utgifter ved hjelp på leirer, utenbys stevner eller annen økonomisk bistand.

OPPSLAGSTAVLEN

Visste du at i Klubbhåndboken finner du veien til all vår informasjon? Som f.eks. informasjon om klubbklær og avtalen med G-sport.

Vi har kurs for barn, ungdom og voksne. Kontakt oss

Se hvordan vi har det:
Film av Nicolas CharalambousVS-film%202018.JPG

Kalender

Oktober
MTOTFLS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234